Koncepcja pracy przedszkola

 

 

KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA

SAMORZĄDOWEGO

IM. TREFLIKA

W ZABORZU

 

 

 

„Nie zadawajcie dzieciom gwałtu nauczania,

tylko niech się bawią,

Dziecko doskonale bawi się,

ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką,

bo uczy się „niechcący”,

a zapamiętuje na zawsze”.

 

PLATON

 

 

 

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz Statucie Przedszkola.

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

 

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )

 

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)

 

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)

 

  1. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)

 

  1. Statut Przedszkola Samorządowego im. Treflika w Zaborzu.

Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakimi powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.

 

 

 

CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:

  1. Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  2. Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
  3. Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorski metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli, wzbogacenie bazy oraz promowanie placówki.

 

ZADANIA PLACÓWKI:

  • profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
  • wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej,
  • kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwość, przyjaźń, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia,
  • stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa dążenie do tego by przedszkole było dla nich drugim domem,
  • wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym co dobre, piękne i szlachetne,
  • tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości w duchu personalizmu i pedagogiki poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy rozwijających aktywność twórczą dzieci, wyposażenie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy,
  • stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuką i zabawę,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci,
  • podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska,
  • kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci,
  • respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną

 

WIZJA PRZEDSZKOLA:

Przedszkole promuje zdrowy i bezpieczny styl życia oraz aktywność ruchową, w harmonii z przyrodą i środowiskiem społeczno-kulturalnym oraz w kontaktach z rodzicami. W naszym przedszkolu dzieci budują swój system wartości i szkielet moralny; rozwijają się twórczo, wdrażają do samodzielności, a także zdobywają wiedzę i umiejętności, potrzebne by sprostać wymaganiom stawianym w szkole i w późniejszym życiu. Przedszkole Samorządowe w Zaborzu im. Treflika, poprzez innowację pedagogiczną i program „Kochamy przedszkole z Treflikami” kształtuje u dzieci szacunek do drugiego człowieka, uczy tolerancji wobec osób niepełnosprawnych oraz wzmacnia więzi rodzinne, dzięki podkreśleniu wartości rodziny. Nauczyciele poprzez programy własne i innowacje pedagogiczne poszerzają ofertę edukacyjną przedszkola, umożliwiając wszechstronny rozwój dzieci.

 

MISJA PRZEDSZKOLA:

  • Przedszkole zapewnia wszechstronny, bezpieczny i radosny rozwój wszystkim swoim wychowankom. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo.
  • Uwzględniamy zachowania prozdrowotne. Dbamy o wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej. Organizujemy warunki do aktywnego wypoczynku i rozwijania sprawności fizycznej.
  • Sprawiamy, że dzieci w naszym przedszkolu czują się bezpiecznie, rozwijają się w atmosferze ciepła i zrozumienia, mają poczucie własnej wartości, czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe oraz wiedzą jak ważne są dla dorosłych. Przygotowujemy je do wyrażania emocji, przeżywania sukcesów i radzenia sobie z porażkami.
  • Zapewniamy dzieciom warunki do łączenia różnych form ekspresji, poprzez wspieranie ich w działaniach twórczych. Prowadzimy zajęcia rozwijające kreatywność i twórczość dziecka.
  • Pełnimy rolę wspierającą i integrującą działania rodziny. Angażujemy rodziców do działania na rzecz przedszkola.
  • Zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli pracujących aktywizującymi metodami. Posiadamy bogatą ofertę edukacyjną oraz wykwalifikowaną kadrę nauczycielską.
  • Wyposażenie przedszkola zapewnia dzieciom bezpieczeństwo, tworzy przyjazny klimat i wpływa na ich aktywność.
  • Przedszkole wypracowało różne formy współpracy z placówkami oświatowo-kulturalnymi i instytucjami działającymi w środowisku lokalnym. Prowadzi także permanentną współpracę z Firmą Trefl.S.A., tworząc innowacyjny ogólnopolski program „Kochamy przedszkole z Treflikami”.

 

MODEL ABSOLWENTA:

  • jest dobrym organizatorem swojego małego świata
  • jest aktywny, twórczy, wykazuje postawę badawczą
  • ma prawo do własnej linii rozwoju i indywidualnego tempa
  • ma różne zainteresowania
  • rozwija swoje talenty
  • dba o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych
  • umie podejmować nowe zadania i doprowadzić je do końca
  • jest „gotowy” do podjęcia nauki w szkole
  • kocha przyrodę i wie jak o nią dbać
  • jest dobrym Polakiem i kocha swój kraj.

 

KRYTERIA SUKCESU:

W naszym przedszkolu dziecko:

  1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
  2. Czuje się bezpiecznie.
  3. Rozwija się twórczo.
  4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju.
  5. Dostrzega swoje mocne strony.
  6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
  7. Dostrzega potrzeby innych ludzi.

W naszym przedszkolu rodzice:

  1. Uzyskują pomoc specjalistów.
  2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
  3. Mówią otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
  4. Bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
  5. Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
  6. Wspierają przedszkole w jego działaniach.

W naszym przedszkolu nauczyciele:

  1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
  2. Są aktywni i twórczy.
  3. Realizują programy, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
  4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  5. Współpracują z firmą Trefl S.A.
  6. Prowadzą innowacje pedagogiczne.
  7. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
  8. Wykorzystują metody aktywne w pracy z dzieckiem.
  9. Pozyskują rodziców oraz środowisko do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
  10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

 

Zadania priorytetowe na lata 2019 - 2024:

  • Rok szkolny 2019/2020 „Jestem czytelnikiem

 

  • Rok szkolny 2020/2021 „Moje emocje i zachowania”

 

  • Rok szkolny 2021/2022„Jestem przyrodnikiem”

 

  • Rok szkolny 2022/2023 „Kocham swoją Ojczyznę - jestem patriotą”

 

  • Rok szkolny 2023/2024 „Jestem artystą”

Zadania priorytetowe na rok szkolny 2019/2020

 

„Jestem czytelnikiem” – kształtowanie nawyków czytelniczych i poszanowania kultury piśmienniczej.

Zadania:

  1. Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych.
  2. Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książek, jako źródła wiedzy i przeżyć.
  3. Wyrabianie u dzieci pozytywnego nastawienia do podjęcia trudu nauki czytania.

Środki i sposoby realizacji:

  • Systematyczne korzystanie z kącika książki - ustalenie z dziećmi umów i zasad korzystania z książek, zachowania w bibliotece, księgarni, kąciku z książkami.
  • Wprowadzanie bajek terapeutycznych w czasie poobiedniego odpoczynku.
  • Głośne czytanie dzieciom utworów literackich w różnych porach dniach.
  • Realizowanie programu „Zaczytani.pl” poprzezstworzenie „Zaczytanej biblioteczki”.
  • Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną - zapoznanie z pracą bibliotekarza, lekcje biblioteczne.
  • Cykliczny udział dzieci w słuchaniu utworów literackich czytanych przez członków rodziny – „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Wystawienie sztuki teatralnej na podstawie wybranej baśni.
  • Pomaganie dzieciom w osiągnięciu gotowości do nauki czytania i pisania:
  • ćwiczenie percepcji wzrokowej,
  • ćwiczenie percepcji słuchowej,
  • ćwiczenie sprawności manualnej i graficznej,
  • gry i zabawy sprzyjające dojrzałości operacyjnej.
  • Stosowanie podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych elementów metod aktywizujących: metoda symultaniczno-sekwencyjna wg J. Cieszyńskiej; MDS wg M. Bogdanowicz.
  • Warsztaty szkoleniowe w ramach WDN: przygotowanie do nauki czytania w oparciu o metody aktywizujące.
  • Wzajemna pomoc i współpraca koleżeńska - wymiana doświadczeń, pomocy dydaktycznych, literatury fachowej i scenariuszy zajęć.
  • Konkurs dla dzieci i rodziców: „Treflikowe rymy”.
  • Konkurs wewnętrzny przedszkola: „Quiz wiedzy - baśnie i bajeczki”.

 

 

Zadania priorytetowe na rok szkolny 2020/2021

 

„Moje emocje i zachowania” – poznaję swoje emocje, rozumiem je i nazywam.

Zadania:

  1. Wyrażanie emocji ruchem, gestem i ciałem.
  2. Kształtowanie u dzieci poczucia własnej wartości i budowania pozytywnego obrazu samego siebie.
  3. Zapoznanie dzieci ze sposobami radzenie sobie z porażkami, konfliktami i trudnymi emocjami.

Środki i sposoby realizacji:

  • Prowadzenie zajęć cyklicznych związanych z ruchem i emocjami – innowacja pedagogiczna.
  • Wprowadzenie w grupach kodeksu przedszkolaka oraz ustalenie zasad panujących w przedszkolu. Stworzenie kącików relaksacyjnych.
  • Prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących mających na celu rozwój emocjonalny dziecka.
  • Wyzwalanie ekspresji dziecka poprzez drame, pantomimę, zajęcia teatralne - innowacja pedagogiczna.
  • Kształtowanie emocjonalności dziecka poprzez udział w zajęciach dodatkowych- rytmika, logorytmika, zajęcia ciekawych technik plastycznych.
  • Czytanie bajek terapeutycznych w czasie poobiedniego odpoczynku.
  • Cykliczny udział dzieci w słuchaniu utworów literackich czytanych przez członków rodziny – „Cała Polska czyta dzieciom”.
  • Udział w warsztatach dla dzieci, prowadzonych przez Gminną Bibliotekę Publiczną oraz Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Oświęcimiu.
  • Wykorzystanie w pracy z dziećmi elementów metod :

- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbone;

- Metoda gimnastyki twórczej R. Labana;

- Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona;

- Metoda gimnastyki rytmicznej Kniessów;

- Pedagogika Zabawy Klanza

  • Warsztaty szkoleniowe nauczycieli w ramach WDN.